Twee Zwanen en de RandstadRail

Wat me vanmiddag is overkomen …

Ik ben op mijn fiets onderweg naar huis als ik op het bruggetje over het Heemkanaal rijd en ineens twee klappen hoor. Ik kijk naar de RandstadRail en zie twee witte vlekken in een wolk van witte vlekjes met een klap op het spoor terecht komen.

Wat blijkt …

Twee zwanen probeerden om over de RandstadRail heen te vliegen, maar werden door een plotselinge windvlaag gegrepen en klapten tegen de bovenleiding van de RandstadRail aan, waarna ze op het spoor vielen. Een zwaan was aan de buitenkant van het spoor gevallen en die liet zichzelf van de RandstadRail in het onderliggende water vallen en zwom rustig aan, wel met een scheve nek, weg. De andere zwaan was echter tussen de rails van één van de twee sporen gevallen en bleef daar ook zitten.

Terwijl de ene na de andere RandstadRail voorbij kwam, zag ik de zwaan die tussen de rails lag elke keer zijn kop bukken om niet geraakt te worden. De andere zwaan was onderwijl in het Heemkanaal heen en weer aan het zwemmen en leek het weer goed te maken. Samen met een vrouw die het ook had zien gebeuren, was ik bezig om te proberen contact te krijgen met de HTM of de Dierenambulance. Bij de HTM kreeg ik geen antwoord en de vrouw kreeg van de Dierenambulance het bericht dat ze een wagen zouden sturen als ze tijd hadden.

Na verloop van tijd bleek dat de HTM het wist dat er een zwaan tussen de rails zat, want een RandstadRail stopte en de machinist probeerde de zwaan op te laten vliegen door het beest te laten schrikken. Dat lukte niet, dus probeerde de machinist de zwaan elke keer een stukje te laten lopen. Op een gegeven moment kwam er een medewerker van de HTM die de zwaan oppakte en meenam naar de halte Willem Dreeslaan.

Enige tijd later arriveerde de Dierenambulance die de zwaan bekeek en constateerde dat er geen vleugels gebroken waren, maar dat de zwaan zeer waarschijnlijk erg gestressed was. De zwaan werd dan ook meegenomen door de Dierenambulance om tot rust te komen en om daarna weer bij het Heemkanaal uitgezet te worden.

Ik hoop maar dat allebei de zwanen het gebeuren snel kunnen vergeten, zelf denk ik dat ik het niet zo snel kan vergeten.

Geef een reactie

