Khaled Hosseini – Duizend schitterende zonnen

Ik het gisteren het boek Duizend Schitterende zonnen, geschreven door Khaled Hosseini, uitgelezen.

De beschrijving zoals op het boek:
De ongeschoolde Mariam is vijftien wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Kabul. Jaren later moet zij de beeldschone en slimme Laila naast zich dulden, die door Rasheed na een raketaanval uit het puin is gered. Rasheed neemt Laila in huis in de hoop dat zij hem de zoon zal schenken die Mariam hem niet kan geven. In eerste instantie overheersen tussen de twee vrouwen gevoelens van achterdocht en jaloezie, maar door de tirannieke houding van Rasheed ontstaat er langzamerhand een innige vriendschap. Samen zetten Mariam en Laila alles op alles om te overleven in de eindeloze oorlog van Afghanistan, die voor hen ook binnenshuis woedt.

Khaled Hosseini - Duizend schitterende zonnen

Danielle ik waren in de Albert Heijn boodschappen aan het doen en toen wij langs het boekenschap kwamen, zag ik dit boek liggen. Ik heb vorig jaar het boek De vliegeraar gelezen, de debuutroman van Khaled Hosseini, en ik dacht … Dat boek moet ik kopen. Zo gezegd, zo gedaan!

Thuis gekomen begonnen met lezen en man, man, man … Wat een geweldig boek over Afghanistan is dit zeg! Vanuit een meisje bezien dat op vijftienjarige leeftijd uitgehuwelijkt wordt, later een veel jongere, mooiere en slimmere tweede vrouw naast zich moet dulden en zich door het leven heen moet vechten! Het verhaal is zo opgezet dat je in het begin even moet wennen aan de verschillende figuren die geïntroduceerd worden, maar als je dan eenmaal aan al die personen gewend bent, kan je eigenlijk niet meer stoppen met lezen.

Ik weet nu al zeker dat ik alle boeken die Khaled Hosseini ooit nog eens zal schrijven, zal gaan kopen. Wat een goede schrijver is Khaled Hosseini zeg! Zeker als hij het, zoals in dit boek en in De vliegeraar over Afghanistan heeft en over al de oorlogen die daar geheerst hebben.

Eén reactie

  1. […] zoals in “De vliegeraar” en “Duizend schitterende zonnen“, leer je in “En uit de bergen kwam de echo” heel veel over de gebruiken, waarden […]

Geef een reactie

